I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, December 16, 2009

Aktiviti 10: Tugasan 1(Buku)

Buku: Guiding school improvement with action research
oleh
Richard Sagor

Mengenal pasti Masalah Dalam Kajian Tindakan

Berdasarkan Buku terdapat 7 langkah yang diaplikasikan dalam kajian tindakan menurut Richard Sagor.

1.Mencari fokus - Apakah fokus dan tujuan kajian/ matlamat yang ingin dicapai mencapai target yang telah ditetapkan. Berikut adalah strategi yang digunakan:
  • Refleksi Jurnal- menjadikan contoh dalam melakukan kajian/ membantu memahami sesuatu yang berfokus kepada pelajar dan guru sebagai pengkaji.
  • Refleksi temubual - Berfokus kepada teknik yang digunakan hasil daripada kerja berkumpulan dengan bantuan pembantu pengkaji. Berikut adalah panduan yang digunakan dalam temubual:
1.Mencari lokasi yang sesuai untuk dijadikan tempat temubual tanpa ganggu selama 30 minit.
2.Mempastikan pembantu mendengar apa yang mahu diperkatakan dalam temubual.
3.Menentukan topik yang sesuai untuk dibicarakan berdasarka kriteria yang ditetapkan seperti:
  • Berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.
  • Isu yang berkaitan dengan dunia pendidikan
  • Meningkatkan prestasi sesuatu isu yang diketahui oleh pengkaji.
4. Memberi penjelasan kepada pembantu mendengar, dengan memberikan soalan dan mendengar respon yang pengkaji berikan dalam masa 30 minit. Pendapat Yang guru dapat simpulkan dalam pengalaman yang dilalui.

  • Analisis Perbincangan- Merupakan kesinambungan daripada kerajasama sewaktu melakukan temubual(kajian secara kalobratif). Isu akan diutarakan dalam perbicangan. Dengan merujuk kepada kaedah temuduga yang dapat menangani masalah, tidak merujuk hanya kepada pendapat individu sahaja, dan komen yang kritikal yang dibenarkan.

2.Melaksanakan/ menjelaskan teori yang digunakan- dalam membantu pengkaji dalam proses Kajian tindakandengan meneroka teori yang sesuai digunakan dengan fokus kajian. Terdapat 2 strategi yang digunakan:
  • The Priority pie- Makanisme yang membantu guru denganmengenal pasti idea yang bagus, mengetuai sesuatu kajian yang dilakukan, dan , mewarnakan gambar yang bergambar.
  • Pembinaan Grafik- Proses yang dapat membantu mengurus dan meneroka perspektif teori kajian. Hasil yang diperolehi daripada langkah yang dibuat disampaikan dalam bentuk peta minda. Memberikan ilutrasi yang menyuruh hubungan dinamik di antara satu identiti pembolehubah.
3 .Mengenal pasti soalan kajian - Melibatkan reflek kepada satu fokus dan teori. Melibatkan merit dan pelaburan masa pelajar dan guru.



4.Pengumpulan data - Proses mendapatkan data dengan melibatkan proses triangulation matrix yang merujuk kepada data yang terkumpul yang mana jawapan diberi jujur oleh responden iaitu neutral. Terdapat pelbagai jenis data:
  • Data yang ada- rekod sekolah/guru, hasil kerja pelajar
  • Data pemerhatian- Gambar, video, Diari, jurnal, rubric, dan pemerhatian keatas pelajar dalan bilik darjah.
  • cara yang dilakukan(probe)- Ujian, Survey, temuduga, dan kumpulan sasaran
5. Menganalisis Data-Data perlu dibuat perbandingan untuk mencari persaman dan perbezaan, setelah itu kesimpulan dilakukan daripada dapatan kajian untuk melakukan keputusan. Usaha yang dilakukan perlu sistematik dan mengkategorikan, menyemak dengan betul dengan menjawab setiap persoalan yang mengcakupi berkenaan data.

6.Menyediakan report -
Medokumentasikan usaha penyelidikan yang dilakukan sebagai bukti dan maklumat yang sudah ada untuk melakukan penambahbaikan.


7.Perancangan kajian
-

No comments:

Post a Comment