I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 17, 2009

Aktiviti 10: Tugasan 1(Buku) Dapatan kajian

Bagaimana kajian tindakan dapat dicapai?

Langkah 1: Tentukan Fokus

Pada langkah pertama dalam proses menjalankan kajian tindakan dipanggil signifikan dari sudut masa dan tenaga yang menjadi tekanan pada guru kelas. Untuk mencari fokus sebenar dalam melaksanakan kajian tindakan, guru perlu mempunyai strategi yang pelbagai untuk mendapatkan fokus yang tepat dan bermakna:


Strategi 1: Jurnal yang reflektif.


Satu cara yang baik dalam menemukan fokus kajian adalah berdasarkan jurnal yang reflektif. Proses ini bermula dengan menghasilkan prompt yang akan menghasilkan fokus untuk refleksi hatian dalam jangka masa yang singkat. Sebagai contoh: kita mengambil masa selama 10 minit setiap hari selama dua minggu untuk memahami promp tersebut. Selepas menulis respon dalam 10 hari pada promt tersebut, berhenti dari menulis dan baca berulang kali apa yang kita tulis dan lihat apakah isu-isu yang berulang kali diungkapkan dalam jurnal tersebut.



Strategi 2: wawancara reflektif


Wawacara reflektif menumpukan kepada teknik yang paling sesuai sekiranya mempunyai rakan-rakan yang ingin melakukan kajian tindakan secara berkumpulan. Walau bagaimanapun, sekiranya guru ingin melakukan kajain secara individu jyga boleh menggunakan proses ini untuk mengembangkan fokus kajian secara individu. Wawancara ini dilakukan secara verbal yang menghasilkan maklumat berwawasan sama seperti jurnal. Walau bagaimanapun, melalui wawancara guru berbicara tentang kebimbangan dan keprihatinan mereka. Antara peraturan yang perlu untuk menjalankan wawancara adalah:


i- Kenal pasti lokasi
ii-Tentukan kumpulan yang akan mendengar persoalan kamu
iii-Pilih topik untuk diperkatakan semasa pertemuan tersebut:
- Keprihatinan guru terhadap pelajaran & pembelajaran.
- Melihat keprihatinan masyarakat tentang isu-isu peribadi.
- Meningkatkan prestasi dalam isu yang diperkatakan hdengan kawalan kita.
iv-Menjelaskan kepada kumpulan tersebut tentang tugas mereka iaitu adalah untuk mendengar dan menjawab persoalan.


Strategi 3: Analisis wacana


Proses ini sama juga seperti melakukan refleksi wawancara, proses ini sering digunakan oleh kumpulan-kumpulan yang digunakan untuk melakukan kajian secara kolaboratif. Tujuan melaksanakan analisis wacana adalah bertujuan untuk meneroka maklumat yang diberikan oleh individu yang diwawancara. Antara peraturan yang perlu diikuti adalah:
1- Pewawancara bertanyakan soalan berkaitan penyelidikan.
2- Pewawancara tidak dibenarkan member pendapat sendiri.
3- Tidak dibenarkan melakukan kritikan.




Langkah 2: Menjelaskan teori

Langkah seterusnya adalah melibatkan sesuatu yang eksplisit iaitu berkaitan perasaan seseorang, keyakinan dan wawasan terhadap masalah atau fokus yang dibincangkan. Ia membantu dalam proses meneroka aspek teori atau bias pada seseorang pengkaji atau ahli kumpulan pengakaji lakukan. Terdapat dua strategi yang dicadangkan iaitu melalui carta pie dan rekonstraksif grafik.




Bab 7: Pengumpulan Data: Menggunakan rekod guru dan Data Pemerhatian.

1) Rekod Guru

Pelbagai rekod-rekod guru yang boleh kita jadikan sebagai sumber data. Antaranya adalah:


i- Rancangan mengajar
Rancangan mengajar merupakan rancangan keseluruhan guru yang amat baik sebagai sumber kepada data kajain tindakan bagi sesetengah alas an. Pertamanya, ia mengandungi kompilasi maklumat dan kegiatan pelajar yang disusun secara kronologi mengikut urutan. Keduanya, dapat melihat rencana guru yang mengandungi aktiviti-aktiviti guru kepada pelajar semasa P&P. Ketiganya, melihat garis waktu yang digunakan sebagai gambaran yang tepat tentang apa yang telah dilakukan untuk member kefahaman kepada pelajar.

ii- Buku gred guru.
Kita boleh melakukan analisis dengan mudah iaitu dengan meletakkan data prestasi pelajar daripada buku gred guru. Ini merupakan percubaan yang baik kerana menerusi buku gred guru kita dapat melihat sama ada berlaku peningkatan atau tidak atau pada kedudukan yang stabil terhadap prestasi pelajar secara individu. Dalam pada masa yang sama, ia dapat menggambarkan apakah perubahan positif, negatif atau statik yang berlaku dalam kelas dan seterusnya pada sekolah. Informasi yang diperlihatkan dalam prestasi pelajar ini adalah sesuatu yang menarik tetapi ia bukanlah menunjukkan cara bagaimana untuk kita meningkatkan pengajaran, kecuali prestasi tersebut berkolerasi dengan perancangan kelas yang efektif dengan kepelbagaian strategi pengajaran.

2) Data Pemerhatian
Pemerhatian dalam kelas menyediakan maklumat dengan cepat dan sumber yang berguna. Terdapat pemerhatian yang boleh menjadi rekod data guru dan bahan-bahan yang menjadi sumber dalam pengumpulan data ialah:

i- Jurnal


Apa sahaja tentang tingkah laku pelajar itu adalah satu data yang berguna. Jika guru membiasakan diri dengan menulis jurnal, ia akan menghasilkan sesuatu maklumat dan data yang sangat penting dan berharga. Dengan menganalisis maklumat-maklumat yang terdapat dalam jurnal ia dapat membantu kita memahami mengapa sesuatu hal yang berlaku itu terjadi pada keadaan tertentu dan urutan tertentu.

ii- Nota daripada clipbord

Mengumpul maklumat-maklumat yang terdapat di papan-papan kenyataan dan disimpan serta dipaparkan di meja. Ramai dikalangan guru yang mengumpul kajian-kajian lepas atau maklumat-maklumat. Berdasarkan maklumat yang dikumpul, kita akan dapat menyaksikan sesuatu peristiwa itu relevan atau tidak dengan topik kajian.

iii- Senarai semak terbuka

Kita sebagai guru memerlukan data pemantauan yang terperinci yang kita sendiri tidak boleh mendapatkannya sendiri kerana pelbagai situasi boleh berlaku apabila kita sedang mengajar sama ada sedar atau tidak. Jalan terbaik untuk digunakan adalah dengan meminta kumpulan guru yang boleh member kerjasama untuk membuat pemantauan semasa kita mengajar. Data pemantauan kebiasaanya diletakkan atau dikongsi dalam bahagian senarai semak yang salah satunya adalah senarai semak terbuka. Segala pengumpulan data akan disusun secara teratur yang mengandungi kegiatan guru bersama pelajar semasa P&P.

iv- Senarai semak yang standard.

Apabila kita ingin tahu apa yang berlaku sebelum kita memulakan proses pemerhatian, kita boleh menggunakan senarai semak yang standart. Satu yang berbeza senarai semak standart dengan senarai semak terbuka adalah, senarai semak standart memerlukan kita meluangkan masa untuk mencari maklumat dengan melakukan pemerhatian dari sudut kriteria pelajar sebelum memulakan pengumpulan data yang menyeluruh. Data yang telah diperolehi daripada senarai semak standart boleh membantu kita asalkan kesemua kumpulan data diterima oleh orang lain dan bersetuju terhadap definisi dan criteria yang telah dikelaskan mengikut tindakan.

v- Tingkat skala

Membuat tingkat skala memerlukan proses yang memakan masa yang lama. Masa ini tetap diperlukan kerana ia merupakan alat penilaian yang member manfaat sebenar kepada pengkaji. Oleh yang demikian, tingkat skala perlu ditulis dalam bahasa yang jelas dan mudah difahami untuk membezakan setiap skor yang diperolehi serta sentiasa dalam keadaan terkawal.


Bab 8: Mencipta Instrument Untuk Menjawab Persoalan Kajian.

1) Pembayangan

Salah satu cara yang paling popular dan baik dalam mengumpul data dan membuat pemerhatian dalam tatacara pendidikan adalah melalui pembayangan. Kita boleh menggunakan pembayangan apabila kita mahu hendak melihat fenomena daripada perspektif orang lain. Caranya adalah dengan menggunakan pemikiran figurative iaitu membayangkan diri kita berada ditempat orang lain. Terdapat 2 proses pembayangan iaitu:

i- Pembayangan berdasarkan garis panduan untuk bilik darjah.
- Bilangan pelajar: guru harus berjaya membayangkan sehingga 3 orang pelajar mempunyai persamaan kontens diri terhadap bilik darjah.
- Tentukan pelajar: yang sesuai dan merangkumi kategori demografi yang terkandung dalam penyelidikan.
- Anonymity : Peraturan di mana kita tidak perlu meletakkan nama pelajar yang sedang kita perhatikan.
- Kerangka waktu : mengambil masa setengah hari
- Tarikh pembayangan : tidak boleh selama dua hari.
- Breifing bersama pelajar : harus mengakhiri pembayangan sekitar 1 jam setengah sebelum menamatkannya.
ii- Pembayangan berdasarkan garis panduan sekolah rendah.
- Bilangan pelajar: rancang dengan membayangkan seorang pelajar sahaja.
- Tentukan pelajar: lakar atau lukis kategori pelajar secara random untuk dijadikan sample.
- Anonymity: seharusnya kita tidak hanya memberitahu pelajar tersebut merupakan sekolah rendah, tetapi harus minta izinya terlebih dahulu.
- Kerangka waktu: merangka bayangan sepanjang waktu persekolahan.
- Tarikh pembayangan: tidak boleh selama dua hari.
- Breifing bersama pelajar: Dilakukan pada sekolah yang sama. Merangka jadual mengadakan perjumpaan yang melibatkan guru dan pelajar.

2) Nota dan Komen Guru

No comments:

Post a Comment