Kerangka Konseptual:
Perbandingan Gelung Kajian Tindakan dengan Gelung Interaksi
Model tradisional yang selalu diaplikasikan dalam menjalankan kajian tindakan adalah
berdasarkan model “action research cycle” yang mempunyai asal usul daripada Kemmis
dan McTaggart (1988).Menurut Kemmis & McTaggart, model ini mempunyai 4
elemen, iaitu:
i. Mereflek (reflect)
ii. Merancang (plan)
iii. Bertindak (action) d
iv.Memerhati (observe)
Seperti yang ditunjukkan pada Rajah. Model ini adalah relevan
terutamanya dalam konteks pengendalian kajian tindakan amalan seperti yang dijalankan
dalam bilik darjah terhadap pengajaran dan pembelajaran.
Daripada Rajah, proses kajian tindakan bermula dengan guru menjalankan refleksi ke
atas satu-satu isu pengajaran dan pembelajaran yang hendak ditangani. Kemudian guru
itu menyediakan satu pelan yang sesuai untuk mengatasi masalah yang dihadapinya.
Seterusnya guru melaksanakan pelan yang dihasilkan dan dalam proses pelaksanaannya
guru terpaksalah memerhati kemajuan tindakan yang dijalankan itu.
Keseluruhan pelaksanaan itu disifatkan sebagai Gelungan Pertama (Cycle 1) dan jika masalah itu
tidak dapat diatasi, maka guru bolehlah memulakan proses semula ke Gelungan Kedua (Cycle2) sehinggalah
masalah itu diselesaikan. Pada Gelungan Kedua guru mesti mereflek dan
membuat adaptasi terhadap pelan tindakan beliau. Satu kritikan terhadap model ini ialah
ia sentiasa berlanjutan dan tiada mutakhirnya (finality). Oleh itu, seseorang guru yang
menjalankan kajian tindakan hendaklah pragmatik dan perlu memastikan bahawa pelan
tindakan beliau selaras dengan kurikulum yang hendak disampaikan.
No comments:
Post a Comment