I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, December 17, 2009

Aktiviti 10: Tugasan 1(Buku)

Pengumpulan dan Mengukur Data

Dalam kajian tindakan pengumpulan data merupakan satu aspek penting bagi penambahbaikan dan menambah pengetahuan para guru. Berikut adalah kriteria penting dalam pengumpulan data yang menjadikan kajian berkualiti tinggi:

1. Kesahan -iaitu kebenaran penting tentang data, yang mana data benar-benar diukur dan mencerminkan fenomena yang tepat.

2. Kebolehpercayaan – Merujuk kepada tuntutan tentang sesuatu data mestilah adil dan mempertimbangkan sesuatu yang salah. Masalah akan timbul apabila penyelidik melebih-lebihkan data yang penting yang diambil daripada yang terlalu kecil dan terlalu dibatasi. yang meningkatkan kebolehpercayaan data kajian tindakan, anda perlu terus-menerus bertanya kepada diri sendiri ini tentang soalan apabila merancang mengumpul data.

3. Triangulation -melibatkan penggunaan pelbagai sumber data bebas untuk menentukan kebenaran dan ketepatan tuntutan kajian. Berikut adalah ilustrasi tentang rancangan triangulation mengumpul data.

Rancangan Sagor –

* Survey ibu bapa/ pelajar/ guru

* Pelajar lepasan sekolah tersebut

* Tingkat drop-out

* Kemasukkan universiti

* Target SAT

Berikut adalah penanda proses menulis proposal kajian tindakan yang berpandukan proposal yang formal yang merujuk kepada triangulated rancangan pengumpulan data yang mana menjawab kepada setiap soalan yang disediakan berdasarkan keperluan sumber data:

1. Sediakan 4 kolum untuk pengumpulan data dan bahagian row untuk soalan kajian.

2. Tulis soalan kajian di kolum 1 dalam matrik.

3. Setiap soalan dinyatakan apakah sumber data yang dapat membantu jawapan di kolum 2,3, dan 4.

4. Ulang langkah untuk soalan kajian berikutnya.

5. Apabila sudah berpuas hati dengan jawapan, kita akan dapat rancangan pengumpulan data yang lengkap.

No comments:

Post a Comment