I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, December 7, 2009

Aktiviti 13-Tugasan 4

Teori-teori/ strategi, kaedah yang boleh diguna atau diadaptasi bagi setiap masalah dalam kajian yang dirangka adalah seperti berikut:


TEORI:

1)Teori elaborasi (C. Reigeluth)


Menurut teori elaborasi, pengajaran harus diatur dalam urutan semakin komplek untuk pembelajaran optimum. Sebagai contoh, ketika mengajar suatu tugas prosedural, topik yang senag dahulu diajar sebelum kepada topik yang lebih susah.

Gagasan utama teori elaborasi ialah membawa pelajar mengembangkan konteks yang bermakna kepada idea dan kemahiran selanjutnya boleh berasimilasi. Teori elaborasi mencadangkan tujuh komponen strategi utama:
(1) sebuah elaborative urutan,
(2) urutan prasyarat belajar,
(3) rangkuman,
(4) sintesis,
(5) analogi,
(6) strategi kognitif,
(7) kawalan belajar.

Komponen pertama adalah yang paling penting sejauh menyangkut teori elaborasi. Elaborative urutan yang ditakrifkan sebagai susunan sederhana untuk kompleks di mana pelajaran pertama melambangkan (bukan abstrak atau abstrak) idea dan kemahiran yang mengikutinya.

Epitomizing harus dilakukan atas dasar satu jenis kandungan (konsep, prosedur, prinsip), meskipun dua atau lebih jenis boleh dihuraikan secara simultan, dan harus melibatkan pembelajaran hanya beberapa wakil mendasar atau idea atau kemahiran pada peringkat aplikasi.

Hal ini menyatakan bahawa pendekatan elaborasi keputusan dalam pembentukan struktur kognitif lebih stabil dan kerananya retensi dan transfer yang lebih baik, meningkatkan motivasi belajar melalui penciptaan konteks pembelajaran yang bermakna, dan penyediaan maklumat tentang kandungan yang memungkinkan pembelajar maklumat berpandu.


2) kondisi learning (R. Gagne)


Teori ini menegaskan bahawa ada beberapa jenis atau tahap belajar. Pentingnya pengkelasan ini adalah bahawa setiap jenis memerlukan pelbagai jenis cara.

Gagne mengenal pasti lima kategori utama belajar:

-Maklumat verbal,
-Kemahiran intelektual,
-Strategi kognitif,
-Keterampilan motorik dan sikap.


Berbeza keadaan dalaman dan luaran yang diperlukan untuk tiap jenis belajar. Sebagai contoh, untuk strategi kognitif harus dipelajari, harus ada kesempatan untuk berlatih mengembangkan kaedah baru untuk masalah-masalah; untuk belajar sikap, pelajar harus didedahkan tentang peranan model dan hujahan.


Signifikansi utama daripada hieraki adalah untuk mengenalpasti prasyarat yang harus diselesaikan untuk memudahkan pembelajaran pada setiap peringkat. Prasyarat yang dikenalpasti dengan melakukan analisis tugas belajar / latihan tugas.
Selain itu, menghuraikan teori instruksional sembilan peristiwa dan proses-proses kognitif yang sesuai:

(1) mendapatkan perhatian (resepsi)
(2) memberi pelajar daripada tujuan (harapan)
(3) merangsang mengingati pembelajaran sebelumnya (turun)
(4) menyajikan rangsangan (persepsi selektif)
(5) memberikan bimbingan belajar (semantic encoding)
(6) memunculkan prestasi (respons)
7) memberikan peneguhan (penguatan)
(8) menilai prestasi (turun)
(9) meningkatkan retensi dan transfer (generalisasi).

Aplikasi: sementara kerangka teori gagne merangkumi semua aspek pembelajaran, tumpuan daripada teori ini adalah tentang kemampuan intelek. Teori telah diterapkan untuk desain pengajaran pada semua domain (gagner & driscoll, 1988).

3) Transformative learning (j. Mezirow)


Teori belajar transformational awalnya dikembangkan oleh Jack Mezirow digambarkan sebagai "konstruktivis, suatu orientasi yang menyatakan bahawa cara pelajar mentafsirkan dan mentafsirkan semula pengalaman rasa, pusat untuk membuat makna dan kerananya pembelajaran" (mezirow, 1991).

Teori mempunyai dua jenis asas pembelajaran:
-Instrumental
-Komunikatif pembelajaran.
-Belajar instrumental berfokus pada tugas belajar melalui penyelesaian masalah yang berorientasikan dan penentuan hubungan sebab dan akibat.
-Komunikatif belajar bagaimana individu berkomunikasi melibatkan perasaan mereka, keperluan dan keinginan struktur makna (perspektif dan skim) adalah komponen utama daripada teori.


4) Teori konstruktivisme


Menurut Borich & Tombari (1997), konstruktivisme adalah pendekatan pembelajaran
yang menyediakan peluang kepada murid untuk membina kefahaman terhadap perkara
yang dipelajari dengan mewujudkan jaringan atau hubungan (dalam minda) antara idea
dan fakta yang sedang dipelajari.

Oleh itu, konstruktivisme juga dikenali sebagai fahaman ”binaan”. Dari kenyataan-kenyataan tersebut, jelaslah bahawa mengikut teori
pembelajaran konstruktivisme, murid perlu memainkan peranan aktif dalam memahami
dan memberi makna kepada maklumat atau pengetahuan yang dipelajari.

Manusia bukanlah penerima maklumat yang pasif. Sebaliknya, murid menerima maklumat
dengan aktif, menghubungkannya dengan maklumat terdahulu yang telah
diasimilasinya, dan menjadikan maklumat itu miliknya dengan membina kefahaman atau membuat interpretasi ke atas maklumat (cheek, 1992, dalam Khadijah, Mahani &
ramlah, 2002).

Menurut Dewey (1966), pembelajaran bermakna (meaningful learning)
melibatkan ”belajar dengan membuat” (learning by doing), yang dapat membantu murid berfikir dan membentuk kefahaman tentang masalah yang cuba dihuraikan.

Pengajaran dan pembelajaran menggunakan teori konstruktivisme boleh
dilaksanakan berdasarkan prinsip-prinsip berikut (khadijah, mahani & ramlah, 2002).
• memberi peluang kepada pelajar mengemukakan pandangan tentang sesuatu
konsep.
• memberi peluang kepada pelajar berkongsi persepsi antara satu sama lain.
• menggalakkan pelajar menghormati pandangan alternatif rakan mereka.
• menghormati semua pandangan pelajar dan tidak memandang rendah terhadap
pandangan mereka.
• melaksanakan pengajaran berpusatkan pelajar.
• menyediakan aktiviti-aktiviti berbentuk ”hands on” dan ”minds on”.
• mementingkan kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir di kalangan pelajar.
• menggalakkan pelajar merenung kembali proses pembelajaran yang dilaluinya.
• meminta pelajar menghubungkait idea asal dengan idea yang baru dibina.
• menggalakkan pelajar mengemukakan hipotesis.

(Rujukan:http//tip.psycholo.gy.org/theories)


KAEDAH:


1.0 Kaedah Simulasi

Kaedah berlakon. Dalam kaedah ini, pengajar menetapkan peranan dan situasi untuk pelajar terlibat dalam aktiviti pembelajaran sebagai individu lain. Dengan cara ini, pelajar berpengalaman menjalankan peranan bukan sebagai pelajar sahaja, bahkan ia dapat mengalami sendiri peranan yang mereka boleh mainkan.keberkesanannya bergantung kepada kebolehan dan kefahaman peranan yang dimainkan itu.

2.0 Kaedah Cerita

Pengajar membentangkan bahan pembelajaran dalam bentuk cerita yang boleh meningkatkan minat dan motivasi pelajar.

3.0 kaedah perbincangan

Pengajar membimbing pelajar untuk menjalankan perbincangan sama ada dalam kumpulan besar atau pun kumpulan kecil selepas ditugaskan membuat rujukan atau kajian.

4.0 . Kaedah Modular

Bahan pembelajaran didedahkan mengikut pelbagai teknik dan cara. Sepanjang proses pengajaran kaedah ini, pelajar dikehendaki menjalankan pelbagai aktiviti seperti bercerita, permainan, membuat latihan , dan menyelesaikan masalah. Pada akhir pembelajaran pelajar mengambil ujian untuk menentukan tahap kefahaman dan penguasaan.

5.0. Kaedah soal jawab

Pengajar mengemukakan soalan untuk dijawab oleh pelajar di mana jawapan itu dibina sebagai isi pelajaran yang lengkap.

(Rujukan: Portal Pendidikan Utusan 2001-2009)

No comments:

Post a Comment