I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, November 7, 2009

AKTIVITI 2: TUGASAN 2: JURNAL

Jurnal 1:


Achievement Goals in the Classroom: Students' Learning Strategies
and Motivation Processes
Matlamat-matlamat Pencapaian dalam Bilik Darjah: Strategi Pembelajaran
dan
Proses Motivasi
Carole Ames and Jennifer Archer
University of Illinois at Urbana-Champaign
1.0 Abstrak

Jurnal tentang matlamat dan penguasaan yang hendak dicapai dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Seramai 176 responden yang dipilih seramai 4-6 orang secara rawak/ Responden diberikan soalan soal selidik. Di samping pelbagai kaedah yang diterapkan, iaitu oreantasi dalam bilik darjah, strategi pembelajaran berkesan, dan pelajar diberi penekanan dengan strategi pembelajaran berkesan, cabaran tugasan yang akan melahirkan pelajar berkeupayaan positif dan negatif. Hasilnya kajian ini dapat memudahkan proses memotivasikan pelajar adaptasi daripada penguasaan matlamat penting yang berlaku kepada pelajar.

Objektif

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk menyiasat bagaimana khusus dan rancangan motivasi yang berkaitan dengan penguasaan dan prestasi yang ditampilkan dalam situasi kelas yang sebenar.

Kaedah

  1. Soal Selidik-Satu ratus tujuh puluh enam pelajar (91 laki-laki dan 85 anak perempuan) di Grades 8-11 dinggi menengah rendah dan menengah tinggi menduduki ujian dan mendapat skor ujian 80%.Kemudian seramai 4-6 pelajar akan dipilih secara rawak daripada masing-masing subjek English, math, science, and social studies yang ditawarkan di musim semester. Siswa menjawab semua soalan untuk satu kelas daripada
    yang mereka dipilih. Kelas ini dikenalpasti di bahagian atas setiap kuesioner pelajar (misalnya, Biologi 1A).
  2. Instrumen Objektif Oreantasi - Set ini direka untuk menilai pelajar , persepsi daripada penguasaan dan dimensi Instrumen
    Goal orientation. This set of items was designed to assess students' Objektif orientasi. Set item ini direka untuk menilai pelajar '
    perceptions of the mastery and performance dimensions of classroom persepsi daripada penguasaan dan dimensi prestasi kelas dengan struktur tujuan. Sebuah analisis faktor pada jumlah item sampel yang menghasilkan penyelesaian dua-faktor yang disahkan apabila pengkelasan item ke dalam Penguasaan dan Objektif mengikut kategori.


Jurnal 2:


IMPLEMENTING CONSTRUCTIVIST APPROACH INTO ONLINE COURSE
DESIGNS IN DISTANCE EDUCATION INSTITUTE AT
EASTERN MEDITERRANEAN UNIVERSITY
Zehra A. GAZİ
Educational Sciences Department, Eastern Mediterranean University

MELAKSANAKAN PENDEKATAN KONSTRUKTIVIS KEPADA KURSUS DALAM TALIANREKAAN-REKAAN dalam INSTITUT PENDIDIKAN JARAK PADAUNIVERSITI MEDITERRANEAN TIMUR

1.o Abstrak

Perubahan dan pembangunan dalam persekitaran kerja adalah penting untuk menjadikan amalan kerja lebih baik.Dan, dalam konteks ini, amalan kerja pelajar di bina berdasarkan pernyataan penyelidikan tindakan . Ini penyelidikan berasaskan kerja mempunyai satu peranan yang signifikan untuk menyumbang amalan inovatif Distance Education Institute pada Timur University Mediterranean oleh norma-norma EUA. Penyelidikan dilakukan bertujuan untuk menyiasat dan melaksanakan pendekatan konstraktivisme kepada kursus dalam talian reka bagi membangunkan pengajian dan kemahiran-kemahiran pelajar-pelajar dalam talian itu berdasarkan kerja berpasukan inspirasi dalam institut. Pendekatan penyelidikan tindakan diambil bekerja dalam penyelidikan kualitatif ini dengan tujuan memberi wawasan tentang bagaimana bagi menyiapkan dan kursus-kursus dalam talian reka bentuk berdasarkan pendekatan konstruktivis Latihan, mendalam temuduga-temuduga, analisis dokumentari, kumpulan tumpuan, buku harian penyelidikan dan wawancara-wawancara separa berstruktur adalah bekerja sebagai teknik-teknik pengumpulan data bagi mengumpul jumlah data yang banyak daripada tutor dalam talian, dan ahli-ahli menubuhkan yang berkaitan dengan usaha-usaha secara usaha sama mereka dalam proses. Tambahan pula, triangulated data telah dianalisis berdasarkan analisis kandungan dalam perjalanan induktif. faktor kejayaan kritikal untuk kualiti dalam amalan-amalan dalam talian..

Objektif:
Sebagai salah satu pelan penambahbaikanlah dari segi kualiti untuk perubahan dan pembangunan bagi mewujudkan kesedaran tentang pendekatan konstruktivisme. Selain itu dapat mewujudkan kesedaran dalam mencari jawapan atau keputusan. Tugasan ini merangkumi cara untuk kemahiran berfikir dan kerja berpasukan kursus bagi membangun kemahiran belajar dalam talian berasaskan konstruktivis.


Kaedah:
1.Penyelidikan kualitatif berdasarkan taakulan induktif:
Adalah sesuai untuk mengkaji secara mendalam dalam tempat kerja dengan penerokaan pengalaman dalam mengubah dan inovasi dalam kerjasama ahli terutama melibatkan persepsi tutor dan pelajar.
2. Teknik Pengumpulan data:
Simpanan harian buku penyelidikan.
Aktiviti teoritis/praktikal
Analisis dokumen
Wawancara separa berstruktur
Soal selidik
3. Analisis data:
Tidak diseragamkan-perlukan penggunaan mengkonsepsikan
Data dianalisis berdasarkan pengurangan dan tafsirsan.
Mengkategorikan data mengikut tema.
Penyegitigaan untuk melengkapkan kelemahan bagi teknik pengumpulan data, jumlah sangat besar, sah dan dipercayai.
Kerahsiaan para responden menjadikan penyelidikan boleh dipercayai.

Jurnal 3:


Assessing online collaboration among language teachers: A cross-institutional
case study
Nike Arnold
Portland State University

Menaksir kerjasama dalam pertalian antara guru bahasa: Satu silang kajian keinstitusian kes

1.0 Abstrak

Kertas ini menumpukan pada pembelajaran mendapatkan sokongan komputer dengan usaha bersama (CSCL) antara asing bahasa (FL) pelajar lepasan ijazah daripada tiga buah universiti, yang telah bekerja rapat bagi mewujudkan satu wiki. Dengan tujuan menyiasat sifat CSCL di kalangan para peserta, kajian kes kualitatif digunakan Curtis dan Lawson rangka kerja (2001) menjalankan analisis kandungan permuafakatan kelakuan pelajar. Transkrip dan tinjauan analisis menunjukkan yang kejayaan interaksi muafakat bergantung sebahagian besarnya kepada ahli-ahli kumpulan diri mereka. Tahap-tahap penyertaan menunjukkan bahawa bukan semua orang akan terbabit dengan projek wiki, yang akhirnya menjejaskan tahap kerjasama, dinamik kelompok itu, dan keluaran akhir. Tambahan pula, pemimpin dalam setiap kumpulan mempengaruhi darjah itu dilakukan kerjasama dalam dia kumpulan.

Objektif:

Kajian ini dilakukan bertujuan untuk menilai penggunaan kemudahan teknologi dalam proses pembelajaran yang disokong oleh pembelajaran kolaboratif dan juga mengenal pasti keadaan kumpulan dalam proses berinteraksi dalam proses mengembangkan produk kolaboratif.

Kaedah:

2.Konteks dan tugas

Kolaboratif melibatkan proses membuat projek wiki(website yang mudah diedit dan diubah oleh pengguna). Ini dapat membantu pelajar membina pengalaman antara satu sama lain untuk membentuk forum dimana mereka boleh berbincang dan menginternalisasi maklumat. Setiap kumpulan bertanggungjawab melaporkan hasil tugasan di dalam laman masing-masing dan tumpuan kepada pedagogis dengan topik pilihan, bahasa, teknologi, budaya, tatabahasa dan intonasi.

2.Soalan penyelidikan
Adalah menjurus kepada bagaimana penglibatan pelajar dalam kumpulan menjalankan tugasan, iaitu dengan mempersoalkan bagaimana kumpulan bekerjasama. Ini menunjukkan pendekatan kajian yang digunakan adalah penyiasatan.

3.Data
Merupakan hasil interaksi kumpulan yang berkomunikasi dalam perbincangan menyiapkan tugasan dengan menjawab soalan yang dikemukakan oleh pengkaji.

4.Pemilihan kes untuk dianalisis
Dalam rangka untuk mendapatkan hasil yang lebih mendalam dalam situasi dalam talian wiki dengan tujuan mendapat sample yang diperlukan bagi mengenal pasti kes untuk dianalisis.


No comments:

Post a Comment