Individu:
- Guru menyediakan satu panduan dan objektif yang sesuai agar proses pembelajaran tidak terpesong dari topik yang hendak diajar.
- Guru menjalankan P&P yang lebih menarik dan kreatif mamapu menarik minat pelajar.
- Menggalakkan pelajar terlibat dalam P&P dengan lebih aktif dengan menyediakan ganjaran ataupun peneguhan.
- Memperbanyakkan aktiviti/projek/permainan sewaktu P&P dalam bilik darjah.
Kumpulan:
Guru perlu bijak dan kreatif dalam mengatur strategi P&P dengan
kaedah yang pelbagai.
2) Guru perlu membuat penambah baikan terhadap P&P mereka
2) Guru perlu membuat penambah baikan terhadap P&P mereka
sekiranya didapati pelajar masih pada takuk yang sama, guru perlu
lebih mengenali pelajar udan kenal pasti di mana kelemahan mereka.
3) Mewujudkan imaginasi dalam minda pelajar agar pelajar tertarik
3) Mewujudkan imaginasi dalam minda pelajar agar pelajar tertarik
untuk belajar, kerana kkanak-kanak suka pada dunia imaginasi.
Kumpulan luar:
Guru memainkan peranan lebih kreatif untuk menarik minat pelajar
Literatur review:
1.Dewey (1966), pembelajaran bermakna (meaningful learning)
melibatkan ”belajar dengan membuat” (learning by doing), yang dapat membantu murid
berfikir dan membentuk kefahaman tentang masalah yang cuba dihuraikan.
2.Interaksi ini akan
membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran murid lebih efektif
(Jamalludin, 2003).
3.Teknik penceritaan digital menggunakan model Keller (1983) yang
berasaskan kepada ARCS. ARCS adalah singkatan untuk Attention (perhatian),
Releevance (Kesesuaian), Condidence (Keyakinan) dan Satisfaction (Kepuasan).
No comments:
Post a Comment